Jumaat, 25 Mac 2011

Bagaimanakah seorang aku



Aku? siapa aku....sbenarnya matlamat hidupku simple ja..iaitu menjadi hamba Allah dan tukang sapu berjaya di dunia dan akhirat. Kenapa mesti tukang sapu? Aku pun x tahu mengapa, yang penting aku suka dengan pekerjaan tu, tp belum berkesempatan untuk bekerja sebagai tukang sapu, dulu ada kwan2 yang percaya yg sekarang ni aku bekerja sebagai tukang sapu sepenuh masa...macam muka tukang sapu ka muka aku ni...x kisah, aku lagi suka....heeee..tukang sapu....itulah pekerjaan abadi aku di rumah sebagai orang gaji sukarela. Aku suka, sebab ia memberi rasa tanggungjawab terhadap family ngan rumahku. Seawal bangun pagi, sebelum berus gigi perkara pertama yang aku buat ialah menyapu, kotor sikit menyapu, balik rumah dari perjalanan yang jauh pun mesti menyapu. Tapi sejak naik pangkat jadi tukang masak yg tidak bertauliah aku sudah jarang menyapu, sebab tu jadi tugas kakak aku.

ermmm...lagi? sebenarnya benda yg aku ingin sampaikan ialah tentang diriku yang agak lurus bendul...hehehe...aku selalu kena ceramah free dengan kakak2 n abang aku sebab tabiat aku ni, termasuklah kakak2 rumah 7A. Aku pun x tau macam mana mau bagi hilang tabiat ni, datang semula jadi dan sebati, susah mau mengubahnya. Dan yang paling teruk aku kena marah sebab perkara antara aku dan seorang pencuri merbahaya...

"ya Allah budak ni, eh cuba kau buka sikit mata ku tu...kau tu bukan lagi 13 tahun, masuk 23 tahun sudah. Pencuri tu saja mau perangkap kau, ambil kesempatan atas keb****han kau. Memangla dia patut bagi balik bendatu sebab dia akan dicari lepas ni oleh polis, dia takut sebenanrnya...yang akau terlalu bertolak ansur tu kenapa..ada pula siap berterima kasih lagi dengan pencuri, bela sangat pencuri tu...besok2 dengan kau sekali dicuri...." adui....panas telinga aku, aku hanya mampu berdiam...

"kesianla...mana la atau, dia x sengaja tercuri bendatu...ataupun dia betul2 mau berubah?"

"eeee...budak ni....berapa orang sudah yang ambek kesempatan dengan kau tu, cuba la kau fikir sikit. Benda ni berbahaya, patut lapor dengan polis, jangan bagi muka sangat"....

"ermmm.....yala"

"lagi satu, tu bukan barang kau kan?...tiada kena mengena dengan kau kan?"

"A'ah"

"ya Ampun..jadi yang kau sibuk kenapa wahai budak kecil"

"sebab....pencuri tu yang cari aku, bukan empunya barang tu. Dia x mau berurusan kalau bukan dengan aku"..

""eeeee...fikirlah mot...jangan libatkan diri kau...awas ya"
ahahahhaha...haishhhh...macam ginila situasinya...selalu kena marah, kalau aku depan mata my family ni, habis kena tarik telinga, kena hentam itu ini, tinggallah aku yang terkulat2 macam super mario.

dan sebab itu jugalah orang selalu ambek kesempatan, ni merujuk kepada ulasan beberapa orang yang terdekat..

"eee...ko ni, sudah depan2 mata orang ambek kesempatan pun kau masih biarkan, kalau kakak tu, memang sudah lama begaduh. kau ni tau ka orang ambek kesempatan dengan kau?"

"tau...."

"jadi, apasal buat2 tidak tau, layan jak"

"ermmm...biarlah...ambeklah, aku ni x apa2 yang bleh dibagi, jadi selagi diorang masih mendapat manfaat daripadanya, ambeklah...cumaaaa....kalau aku x dpt bagi apa2 tu, janganlah dimarah2, dipersalahkan...sebab hanya setakat itu yang aku ada. tu yg buat aku sedih, setakat ambek kesempatan tu x kisah, janganlah marah2 aku pula kalau aku x dapat bagi apa2. dan sebab itu jugalah aku kehilangan banyak kawan...ermmm.." sebab mereka dari jenis itu hanya tau mengharap, kehidupan adalah pada mengharap, bukan usaha...sebab tu mereka bisa menjadi "pengkhianat" bila2 masa...heeeeee....senyum ja la...diam2...sudah...

kalau kita sudah anggap seseorang itu bermakna dalam hidup, walau macam mana pun penipuan dan kejahatan yang dia buat..kita buat x tau ja...buat supaya dia tidak perasan yang kita sudah tau, sebab dia ada hubungan signifikan dengan kita, kedua sebab jaga hati dan aibnya..layanlah selagi hati masih boleh menerima, kerana bila sudah tiba satu masa, dia akan tau juga.....lagi satu, kalau sudah orang tu mau buang kita dalam hidupnya, mau buat macam mana kan....tapi janganlah harap kita akan datang balik.....sekali kita dihargai, kita akan balas beribu2 kali...namun sekali kita dibuang, mgkn untuk kembali lagi itu adalah sangat tipis...

mereka yang menganggap mereka sahaja yang bijak, adalah mereka yang sudah banyak ketinggalan dan kerugian, padahal ia menjadi kebodohan bagi mereka yang tau dan senyap2 sambil melihat...sehingga mana mereka boleh beraksi dan 'hidup' dengan cara begitu...but...kita yang nampak, harus jaga diri kita dari membuka pekung di dada dan aib mereka...kita ini hanyalah manusia yang x sempurna, anggaplah mereka dalam proses untuk berubah dan kita doakan buat mereka....

wallahualam..

d(- , -)b

Tiada ulasan: