Isnin, 5 September 2011

En Polisi

Malam aku tiba di rumah yang terletak di kampung tercinta ku Kinabatangan ini, berlaku suatu perisiwa yang tidak disangka. Setelah penat dalam perjalanan balik raya bermula awal pagi, aku pun terus la melelapkan mata bersama kak Siah...Tiba-tiba..cee..mak aku menjerit yang biliknya telah diceroboh oleh pencuri dan beg tangannya telah lesap , yang tinggal hanyalah tapak kaki yang bertanah dan juga cap tangannya di dinding bilik mak aku. Kami pun berlarila mendapatkan mak, mak sudah menangis tersedu-sedu, sambil memandang tingkap biliknya yang terbuka luas...

Dengan konfidentnya aku pun berkata..."semua ke tepi, tapak kaki dengan cap jari ni boleh dijadikan bukti..jangan sentuh. Esok pagi kita ke balai untuk buat laporan"...dan semuanya melopong sambil mengangguk kepala tanda bersetuju dengan cadanganku.

Dan keesokannya...setelah membuat laporan.."ni nama inspektor sahab tu,bersama nombor telefonnya, cik boleh call jika tak sempat berurusan dengannya" kata cik kak yang mendengar aduan dan tangisan mak aku.."terima kasih cik"..balas kakak aku pula...dan bermula sesi menjejak en polis tersebut, dari pejabat ke telefon...hanya suaranya yg merdu yang kedengaran..namun sehingga saat dan detik ini setelah hampir dua minggu membuat laporan polis bayangnya tetap tidak kelihatan....ke manaka en polis tersebut?....

ermmm....mak aku yang sudah seminggu menumpang di bilikku pun mula mengeluarkan sepatah dua kata..."hai hari ni sudah masuk seminggu janji en polis tersebut..bayang2 polis pun tiada yang datang ni...kata, nanti2 saya datang....kalau macam ni pencuri tu senang lenang la....apa ni..takkan buat aduan rakyat dulu baru nak datang??? kalau sudah 2 minggu, nak kesan apa lagi.."

ermmmmm.....en polis, en polis....

Tiada ulasan: