Jumaat, 15 April 2011

C Belang









Kalau ikut dalam kiraan di atas umur c Belang tahun ni dah masuk 54 tahun....aaa...rindu pula dengan c Belang, sdh sebulan dia pergi meninggalkanku. sedih rasa hati...9 tahun dia menemaniku, tempatku berleter, tempatku bermain, marah-marah dan makhluk yang menjadi mangsa buli selepas adik bongsuku..

sepanjang seminggu dia sakit kuat, sepanjang itu juga aku menangis. Entahlah betul atau tidak tindakanku, selepas solat aku tidak lupa untuk berdoa sekali untuknya sebab aku sayang ngan my Belang...aku rasa bersalah tidak dapat menjaganya tika dia sakit kuat. Aku cuma berdoa agar sakitnya diringankan, kesian my Belang kesakitan..mak ngan kakak aku pun tiap hari bagi laporan rasmi tentang c Belang, termasuklah my abang.

mesej pertama
mot c Blang sakit kuat, sudah berapa hari dia x makan..kerjanya baring ja..

mesej kedua (MMS)
ni gambar c Belang yang sakit

mesej ketiga
Mot, C Belang hilang...tadi nampak dia kuar rumah..terus hilang sampai sekarang..(mesej dr abang udin)

Din, tolong ba cari dia...sian dia tu..dahlah sakit...(mesej aku)

ermmm...kucing kalau nak mati memang macam tu, dia akan lari dari rumah, dia lebih suka mati sendiri2 kat hutan..(balas abang Udin)

hissshhh....apalah abang aku ni..

malamnya mak telefon..
"Mak...betulkah c Belang lari dari rumah mak?"
"ya...tadi mak ingat dia saja mau jalan2 depan rumah, sampai maghrib masih belum naik rumah pula...ni sampai sekarang belum balik lagi"....kali ni air mata aku dah berguguran di selimut..
"mak....sian dia kan mak"...
"Ya...tapi lagi kesian kalau dia sakit lama-lama..ndapa la ya kalau dia pergi pun...sian dia...sudah berapa hari dia tidak makan"
aaa....aaaa...aku hanya diam...sedihnyaaaa....tengah malamnya, c Belang balik juga ke rumah...ke manalah c Belang ni pergi, buat risau sekeluarga ja dia ni...kalau aku ada kat rumah, mau kena cubit2 c Belang ni..

seawal pagi mesej sampai
"mot...takziah.."---mesej dr kakna---
aaaa....dengan keadaan yg masih blur2, aku menangis lagi...entah macam mana nak tafsirkan kesedihantu...aku sayang c Belang macam adik aku sendiri...berapa minggu tu aku sentiasa trkenang2 my Belang, kadang-kadang tanpa sedar aku menangis sendiri-sendiri....aku pun mesejla dengan my kakak menyatakan kesdihan..

kakak aku balas
sabarlah mot...kesian dia terseksa, dia sudah berapa hari tidak makan,lagipun sudah lama dia sakit....sian tengok keadaan dia...xpalah..nanti kita cari kucing yang lain ya..banyak-banyak....

mak aku pun turut sama memujuk...bukan ja family aku, saudara aku yang lain pun kenal ngan c Belang, sebab dialah teman dan penyeri my rumah...kazen2 aku pun x lupa juga mengucapkan takziah...nampak mcam cerita lucu, tapi ......aaaa....aaa....sedihlahhh.....

2 ulasan:

AL-QASSAM berkata...

KALAULAH SEMUA MANUSIA ADA SIFAT KASIH SAYANG MACAM SAUDARI. PASTI DAN PASTI DUNIA INI TIDAK AKAN ADA MASALAH SOSIAL..

salmah salleh berkata...

wa...terima kasih, tekejut sy baca...ermmm...semua manusia ada sifat tu...cuma tidak terdidik ke arah yang lebih sempurna dan adakalanya ego lebih mengatasi sifat tu...

semoga kasih sayang yang ada sentiasa dijalan yang benar...:)