Jumaat, 15 April 2011

Cerita aku dan tudung

Ermmm...aku bukannya seorang yang alim ataupun terlalu hebat dalam agama, namun ia menjadi matlamat dan tujuan hidup. Aku lahir bukan dalam keluarga yang islamik mahupun prsekitaran yang mengamalkan cara hidup islam, cuma adat yang dipegang hampir sama dengan cara hidup Islam. Alhamdulillah setelah sekian lama, kampung ku yang nun jauh di dalam Sabah mula berubah corak ke arah yang lebih islam. Aku mula bertudung pun setelah masuk tingkatan 4 dan masih lagi belajar untuk menambah ilmu tentang Islam. Tapi, oleh kerana aku selesa brtudung lebar (besar) maka aku teruskan walaupun perasaan takut orang memandang kita "bagus' tu masih ada. Teruskan apa yang termampu (semoga Allah mmberi ketabahan dan keyakinan bagiku). Ia memberi keselesaan dan perasaan selamat bagiku, jadi cara pakaian Islam itulah yang menjadi 'fesyenku' sebaik sahaja mula mempraktikkan tudung dalam hidup.

Situasi Islam di sabah dan semnanjung adalah situasi yang sangat berbeza, so, kalau ke Sabah...tengok dan fahami dulu sebelum menghakiminya. Orang kata itu bukan alasan, memanglah...tapi perubahan itu juga perlukan masa kan. Bukan senang hendak mengubah masyarakat..bagi peluang untuknya belajar dan memahami dulu dan bukannya memaksa tanpa tahu apa yang dilakukannya dulu. Cuma, kalau yang sudah tahu tu memang patutlah kot ditegur atau diperingatkan.

Aku nak crita pasal dua lelaki yang menegurku bertudung, entahlah cerita lawakka, ataupun pelik...mungkin sebab wajahku yang macam orang cina kot.

kisah satu
tempat: Pudu Raya

Haritu, aku menghantar kakakku di Pudu raya. Tengah2 nak tunggu bus bertolak, seorang brader penjual tiket menghampiriku.

" Hai adik, nak pegi mana" Lelaki itu duduk disebelahku.

" Ermmm...nak ke LCCT" jawabku menjeling kak siah disebelah. Lelaki tu semakin mendekat, matanya memandangku tanpa berkelip. aku memegang tangan kakakku di sebelah. Lelaki ni x betula ka apa...

"Adik asal mana..." Tanyanya lagi. Aduh...aku ni dah lah jujur x bertempat, kalau orang tanya mesti dijawab pula. Kakak memandang ku tajam tanda isyarat jangan jawab ataupun bagi jawapan salah.."dari mane???" Tanyanya lagi

"ee...eee...dari Sabah" Jawabku tersekat-sekat

"ha?????" Lelaki tersebut terkejut beruk dan terus berdiri..aku bingung lagi dengan brader ni. Apahal pula? Takkan dia x kenal Sabah. " Betulke???"..soalnya lagi, aku mengangguk..

"Kenapa?"

"Susah nak percaya di Sabah ada orang yang pakai macam ni"...adui...dari mana la brader ni muncul. Takkan tak tau...aku tersenyum...apalah yang pelik sangat.."kalau sekadar tudung biasa2 tu aku percayalah...ni...betulke kat Sabah ada orang yang pakai macam ni".....

"yelah....banyak orang pakai macam ni. Abang orang islam ke?" aku pula yang menyoal. dia tersengih-sengih sambil menggaru-garu rambutnya yang "ikal"

"A'ah" jawabnya ringkas

"oh...dari mana?"

"Ermmm.....tutttt (nama negeri dirahsiakan).."

"Ohh...kat sana lagi ramai orang islam dan pakai macam ni kan..lagilah senang"

"ermm...a'ah...tapi, tengoklah abang ni.." dia menundukkan wajah.

"saya pun bukannya alim sangat, sy pun masih dalam proses untuk berubah"..

"ermm...adik teruskanlah macam ni...abang pegi dulu ya...ada hal"

terharu dengar abangtu kata macam tu. semoga Allah membuka hatinya dan hatiku untuk sama-sama menuju jalan keredhaanNYA...

Tiada ulasan: