Jumaat, 20 Mac 2009

Apa yang anda buat jika marah & tension...


Marah adalah perasaan yang sungguh aku benci,aku juga sangat takut dengan org yang pemarah,macam aku berhadapan dengan harimau jadian.Aku juga tak suka org marah yang t'jerit-jerit macam org tak ketentuan.Apa dia ingat dia ja yg boleh menjerit...Dulu kalau ayah atau mak marah,aku mesti menangis...sampaila org kat sekeliling aku rasa meluat tengok aku yg suka menangis ..dan bila dewasa lain pula jadinya...asal nak marah aku mesti menangis,bukan sebab tak puas hatike tak dapat nak balas balik ke...tapi sebab aku amat benci dengan perasaan marah..so siapa yg nak kawan dengan aku mestilah bukan seorang yg pemarah...kalau pemarah tapi pandai pujuk takpa..klu buat dek macam kambing je...baik tak payah..buat sakit hati and perasaan je...



klu aku marah atau tension aku suka...

1.menangis,kadang-kadang tak sedar pun air mata tu jatuh sendiri...macam air ja

2.Hehe..fevretku bila tension...makan banyak2,terutamanya makanan pedas..rasa macam lupa sekejap masalah tu

3.Ketawa terbahak2 macam org tak pernah gelak...puas hati aku

4.Tidurrr...lepas tidur mesti ok..

5.main dengan kucing....nila binatang yg selalu buat aku dan mak bertengkar..selalunya mak aku cakap macam ni 'Ha ni lagi budak perempuan ni,pagi2 dah kucing,belum sarapan ,belum berus gigi dah kucing" ataupun macam ni "Anak kau ni tak pandai diam,klu tak makan mencuri..klu tak mencuri tidur.Nnt rumah kucing tu siap kau tinggal sekalila dgn anak2 ko tu" aku pula jawab mcm ni "Kesian cucu2 mak ni"...dan perang pun bermula..

6.Melukis...walaupun tak teror,aku nak melukis juga...dulu aku pernah lukis potret,tapi dh lama tak berkecimpung,tangan pun dah jadi kebas..lukisan pertama aku waktu umur 4 tahun ialah doremon...bangga gila aku bila abang tampal lukisan aku kat dinding rumah bersama lukisan2 yg lain..tp aku tak puas hati juga..sbb lukisan aku di tampal just 6 jengkal dari lantai rumah je,sama tinggi dgn aku wkt tu.

7.Jalan-jalan...untuk meredakan marah yg melampau aku akan jalan2 sorang2 atau dgn kwn2..klu kat kampung biasanya ke kebun atau ke rumah nenek aku,kat kebun aku akan mencari sebanyk mungkin buah-buahn yg boleh d makan ataupun mengejar burung n ayam...ni biasanya aku buat dgn adik bongsuku...satu-satunya adikku..

8.Termenung panjang...dalam termenung tu aku akan membayangkan yg aku tgh mmbelasah habis-habisan org yg buat aku marah...ataupun fikir semula kenapa aku marah.

9.Astagfirullah...biasanya aku akan beristigfar selepas sebakul sumpah serana aku luahkan..lepastu..hehe..lepastu...menangisla..

10.Kalau aku betul dah marah n tension terutamanya dgn seseorang...aku just diam jak...mls nak pening2 kan kepala...sbb kepalaku pun ada satu jak kena jaga baik2.daripada tengok muka org yg tengok muka kita mcm tengok penjahat..baik tengok sandal aku lagi cantik ada reben2...


Anda pula bagaimana..?tepuk dada,buka minda ,tanya diri,teroka hati...

Tiada ulasan: