Khamis, 22 Oktober 2009

Durian merah..

durian merah??adakah durian ini ditikam hingga mengeluarkan darah dan terus b'warna merah...haha..acah jak..betul..hari ni aku nak cerita pasal durian merah yang terdapat di sabah (mcm ckg tadika pulak)..sama jak dgn durian biasa cuma warna yg b'lainan..kulit durian ni warna oren, isinya pulak warna merah. Biasanya org buat tempoyak lepastu tumis ngan bawang sikit..kalau bab2 masak durian ni, masakan pacik akula paling sedap..pacik aku ni bestla..dia tau je apa yg aku suka makan...asal berkunjung rumah dia,dia terus panggil aku kat dapur makan ngan dia..dia cakap klu nak malu2 lain kali pegi rumah dia bawa gula dan nasi sendiri..haha..so, buangkanlah malu anda..dia masak sedaaaappp..(alamak keluar tajuk pulak)

biasanya durian ni tumbuh kat kawasan sandakan dan kk (k.kinabalu), bukan semua org sabah kenal, sebilangan kecil sahaja..makanan ni popular dgn suku kaum kadazan dan sungai..tapi ada juga beberapa org cikgu aku dari kelantan yang suka giler makan durian merah ni...melebih-lebih pulak dari aku..buah ni x gugur sendiri mcm durian biasa, klu nak durian merah ni kena panjat ataupun buatlah apa yg patut supaya dia jatuh..durian ni takkan jatuh sendiri ye...

okla ni gambar durian tu...kalau x percaya jugak..pegilah kat sabah..tambang tanggung sendiri..









2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

WOW...aini

Tanpa Nama berkata...

waa...kak sal..first time tgok durian merah ni..cantik..