Isnin, 19 Oktober 2009

tersentuh hatiku..

tengah aku syok menonton tv sambil mengunyah biskut dan air kosng...tiba2 aku terdengar suara bertengkar kat bawah rumah..aku pun malaslah nak menyibukkan diri..tapi suara itu semakin lama semakin kuat..ni x boleh jadi ni.Aku pun berlalu ke singki utk mengisi air paip dlm botol mineral, seleps memakai tudng aku turun ke pintu pagar..nak mengintai..

aku lihat sesuatu..ibu itu agak ketakutan dgn mata yg meliar ke kiri dan kanan..cdgnya nak simbah jak dengan air tadi,sbb memekak mlm2,tp x sanggup pulak..lama aku lihat ibu itu,tiba2 kepala anknya tersembul meliht ku yg sedang memanggil ibunya..mata bening ibutu seakan menyatakan yg dia dlm kelaparan..

aku naik semula..nak bg mknn,mknn dah habis aku makan..tu pun setengah pinggan jak..lantas aku mencari balang2 kuih yg bertimbun atas meja..dapatla beberapa keping kuih..aku keluar menghampiri ibu itu...comelnya anak dia..waktu aku nak menggapainya..tiba2 ibunya marah, dan anaknya terus menghampiri semula ibunya..apa punya mak..bukannya aku nak belasah anak dia,aku hanya nak bg makanla..aku x kira..aku terus menyambar anaknya,ku belai kepalanya yg agak berserabut.kemudian kuberikan kuih raya tersebut..maknya jelng2 aku tau...nak minta la tu..hehe..aku bgla maknya juga..

tiba2 aku teringat bbrp artikel berita siang td...kejamnya manusia itu..anak yg x berdosa bukan sahaja diseksa,dibuang merata,malah ada yg mencekik bayi sendiri kerana kesalahan yg dibuatnya tnp pernah m'gunakan otak yg waras..sedih...apala dosa anak itu...sedangkan kucing yg aku jmp ni pun tau nak sayang anak,nak pegang sikit pun nak marah2..nikan pulak manusia yg sempurna akalnya..tp rasanya x sempurna akal kot..

walaupun kucing ni xda rumah,takda tempat berteduh..ada jg perasaan dia nak cari tempat yg sesuai utk letakkan anak dia,supaya takda yg ganggu,takda yg nak aniaya..klu boleh org tengok pun taknak..baru jak beranak harini..dah memanjat sana sini cari makanan..yg manusianya pulak (spesies manusia ni lain skt ya)..lepas jak bersalin terus panjat pagar masjid..ataupun berlari-larian nak buang anak..nak sembunyikan anak..hui..mmg andalah penjenayah akhirat yg dicari2 selama ni..tggula bila semuanya terbentang depan mata,baru nak menyesal itu dan ini..baru pada muka,dgn body2 sekali...

2 ulasan:

ninim berkata...

salam...sal..kenapa diorang gduh depan rumah kamu..mau bli wafer ka

mot-sal berkata...

ntahla apesal diorg gaduh dp banglo aku ni..setiap malam gaduh..biasanya aku jirus jak ngan air..