Sabtu, 17 Oktober 2009

Motivasikan diri anda..

artikel : Hidup mahu menguji kita
sumber : iMotivasi
penulis :Syuqeri

artikel ini telah diposkan ke email pd 29.09.2009,marilah sama2 memotivasikan diri..'bangunla dr tidurmu' terutamanya buat fa,su,min,aini,abu,diri sendiri dan semua yg membaca artikel ini...hehe..

Banyak perkara berlaku sekarang ni, terutama perubahan cuaca. Sekejap panas, sekejap hujan. Sekejap jerebu sampai naik kering tekak dibuatnya. Namun, yang pasti, semua itu berlaku semata-mata mahu menguji kita. Ia menguji keimanan kita, emosi kita juga tahap motivasi kita. Kesusahan adalah satu ujian. Kesenangan juga adalah satu ujian kepada kita- cemana kita handle dan cemana kita buat yang terbaik, make the best of it.

Kita cepat lalai bila kita dah senang. Kita cepat menyalahkan takdir bila kita susah. Sebagai manusia beremosi, itulah kelemahan kita. Maka, kita kena bijak mengawal emosi supaya kita boleh menarik situasi-situasi yang boleh membuat kita berjaya, bekerjasama dengan orang-orang yang membantu kita mencapai kejayaan dan bertemu perkara-perkara yang membuat kita cepat mencapai kejayaan. Latih diri untuk tidak selalu menyalahkan - menyalahkan orang, menyalahkan situasi, menyalahkan perkara atau menyalahkan sesuatu benda. Jangan komen dan jangan banyak songeh. Lalui saja, kemudian jangan berhenti memfokus kepada apa yang kita mahu capai, iaitu matlamat kita.

Ujian akan menjadi sementara bila kita laluinya dengan sabar dan tenang. Andai kata kita menggelabah, marah atau tertekan, ujian yang datang makin bertambah bertimpa-timpa. Memula kita anggap ujian, tapi tertekan punya pasal, kita anggap ia satu musibah. Last-last, motivasi kita hilang entah ke mana. Apa-apapun yang mendatang, apa-apapun yang berubah disekeliling kita, apa-apapun emosi yang menguasai kita, nak menghadapi semua tu pendirian kita kena teguh. Jiwa kita kena kuat.

Menikmati kejayaan dan kecemerlangan, kita perlu bersedia menghapi apa jua yang mendatang walau cemana pun rupanya - susah atau senang. Mulai hari ini, jangan mudah lalai bila kita sudah berada di tahap selesa, kemudian jangan mudah terkasima bila ujian diturunkan buat kita.
Kita mesti tahu apa yang kita nak capai dalam hidup dan apa peranan kita, barulah kita boleh mencemerlangkan diri kita dalam apa jua yang kita lakukan.


# so, respon diri mcm mana??belajarla utk menilai diri sendiri sebelum menilai diri orang lain..'hidup adalah perjuangan'...berhentilah seketika jika ia terlalu meletihkan..jgn lupa bgn semula kerana hidup mmg begini...dan kita lah PEJUANGNYA,bkn org lain..tawakal kpd Allah itu amat penting..

2 ulasan:

ninim berkata...

tq SALMAH

jom santai.. berkata...

tenkiu kak sal...
terharu plak rsenye..